Szanowni Państwo,
Dziękujemy za przybycie na wczorajsze spotkanie w sprawie segregacji odpadów.
Myślę, że Przedstawicielki Urzędu Miasta Gliwice przyczyniły się do wyjaśnienia wielu naszych wątpliwości i nieco uspokoiły Nasze obawy, związane ze stosowaniem nowej ustawy „śmieciowej”.
Podsumowując najważniejsze informacje, jakie zostały przekazane Nam w trakcie spotkania stwierdzić można, iż odbiór odpadów jest stosunkowo drogi z uwagi na fakt, iż:
- koszty odbioru odpadów są w całości przerzucone na mieszkańców, bowiem samorządy nie mogą ze swoich budżetów finansować tego zadania;
- odbiór odpadów przez przedsiębiorstwa utylizujące odpady jest płatny i relatywnie drogi;
- żaden z surowców wtórnych nie jest odbierany bezpłatnie, a Nasze państwo niestety nie wprowadziło polityki zamkniętego obiegu surowców wtórnych (np. skup butelek, papieru itp.)
- brak spalarni dla naszego miasta podwyższa koszty gospodarowania odpadami;
Miasto nie zaopiniowało pozytywnie również idei rejonizacji miasta celem dopuszczenia do przetargu mniejszych przedsiębiorców odbierających odpady, a to w celu zapewnienia jednakowej jakości tych usług dla wszystkich mieszkańców. Stąd też przystępujących do przetargu firm, które są w stanie wyposażyć tak duże miasto w pojemniki jest niewiele, a w zasadzie- jak na razie - bezkonkurencyjny pozostaje Remondis.
Nie znaleziono jak dotąd skutecznej metody zażegnania problemu „podrzucania” śmieci przez podmioty z zewnątrz. Problematyka ta jest znana Naszym włodarzom, bowiem również z innych Spółdzielni czy Wspólnot wpływają liczne zgłoszenia takich sytuacji. Zaapelowano do Naszych mieszkańców o monitorowanie takich sytuacji bez narażania swojego bezpieczeństwa (np. spisanie numerów rejestracyjnych pojazdu podrzucającego) i w miarę możliwości zgłaszanie takich incydentów do Straży Miejskiej lub Spółdzielni, która zgłosi problem dalej.
Przedyskutowano także rozwiązanie polegające na budowaniu zamkniętych boksów na śmieci. Metoda ta wydawałaby się teoretycznie idealnym rozwiązaniem ww. problemu, jednak w praktyce nie zapobiega problemowi, gdyż śmieci pozostawiane są wówczas np. przed boksem. Ponad to Remondis wycofał się w zeszłym roku z odbierania kluczy do takich boksów, żądając – zgodnie zresztą z ustawą – aby w dniu odbioru odpadów śmietniki były dostępne. Powstała jednak idea montowania w każdych boksach jednakowej wkładki, tak aby wszystkie Spółdzielni i większe osiedla mogły być otwierane na jeden klucz. Wówczas być może Remondis zgodzi się na jego przyjęcie i otwieranie boksów przez swoich pracowników. Panie z Wydziału Usług Komunalnych zobowiązały się wesprzeć ten pomysł u odbiorcy odpadów. Do tego czasu jednak boksy mają pozostawać dostępne.
Najbardziej optymistyczny wniosek płynący z ww. spotkania jest taki, że intencją naszej gminy nie jest karanie mieszkańców za incydentalne pomyłki w segregacji, lecz wszczęcie ustawowego postępowania o podwyższenie opłaty dopiero wówczas, gdy taka sytuacja występuje notorycznie.
Ponieważ ustawa wymaga, aby przypisać dane nieruchomości do określonego śmietnika, powstaną tablice z informacją, które nieruchomości korzystają z danych śmietników. W przypadku notorycznych przypadków nie segregowania odpadów ukarani zostaną tylko mieszkańcy przypisani do tego śmietnika, gdzie ujawniono taką sytuację.
Nałożona „kara” w postaci podwyższenia opłaty zostanie nałożona za miesiąc, w którym stwierdzono uchybienia. W kolejnym miesiącu należy złożyć deklarację na ponowne segregowanie, by obniżyć opłatę do dotychczasowej wysokości.
Pozytywny przekaz dla Naszych mieszkańców był taki, że zgodnie z wypowiedzią pracowników Urzędu Miejskiego – jak dotychczas prawidłowo realizujemy obowiązek segregacji i oby tak dalej.
Dziękujemy za zgłaszane postulaty do władz Miasta, miejmy nadzieję, że zostaną pozytywnie rozpatrzone i przyczynią się do ułatwienia Nam wszystkim gospodarowania naszymi odpadami.
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Stare Gliwice” wdraża szereg działań tak informacyjnych, jak i kontrolnych w zakresie segregacji odpadów. Codziennie – w dniach pracy SM - pracownik sprawdza stan placyków gospodarczych i prawidłowość realizacji obowiązku segregacji odpadów. Wszelkie nieprawidłowości są rozpatrywane na bieżąco. Podobnie Spółdzielnia – w miarę posiadanych środków – przystąpiła do modernizacji boksów śmieciowych i zakładania oświetlenia i monitoringu w miejscach, gdzie zdarzają się nieprawidłowości.
Liczymy na to, ze Nasze wspólne działania i dalsza dobra współpraca w zakresie segregacji odpadów spowodują brak omawianego „karnego” podwyższania opłat i przyczynią się do zachowania porządku i ekologii na Naszym Osiedlu.
Dziękujemy za dotychczasowe wywiązywanie się z obowiązku segregacji, bowiem zauważyć można wzrost prawidłowego realizowania tego obowiązku.